We zijn vanmorgen rond zeven uur opgestaan om te vertrekken naar Oudeschild (de haven van Texel).
Na het beluisteren van het weerbericht waarin werd voorspeld dat de wind uit het noordwesten zou komen met een kracht van 4 tot 5, later gevolgd door buien, leek het er goed uit te zien.
Twee van onze buren waren al vertrokken en terwijl we bezig waren met het gereed maken van de boot voor vertrek, controleerden we ook nog even de Windguru omdat we een behoorlijke hoeveelheid wind voelden WindGuru gaf aan dat er momenteel kracht 4 stond met stoten tot 6. (vandaar dat we al dachten dat er veel wind stond)
Gezien de sterke wind die we ondervonden en rekening houdend met de voorspelling van Windguru, besloten we uiteindelijk om toch nog maar een dagje langer te blijven in de buitenhaven van Den Oever.
Dus hebben we opnieuw verbinding gemaakt met walstroom, de zeilen zorgvuldig opgeborgen en zijn vervolgens terug naar binnen gegaan (in de kajuit) – nog niet helemaal om te gaan slapen maar genietend van een rustmomentje met een heerlijk kopje koffie.
Het is wellicht twijfelachtig of het verstandig was om ons zo afhankelijk op te stellen ten opzichte van Windguru; desalniettemin bevinden wij ons wel in onze vakantieperiode.
Voor morgen wordt wederom veel wind verwacht, echter later in de week worden zelfs krachtige windstoten tot niveau 7 of misschien zelfs 8 voorspeld – dus wat betreft lijkt het erop dat wij sowieso ergens vast zullen komen te zitten door toedoen van de wind.
(Of ons bangelijke gestel)
Stavoren – Den Oever buiten haven
Vandaag hebben we van Stavoren naar Den Oever gezeild, genietend van de prachtige uitzichten.
We zijn rustig door de Stevins sluizen gegaan en hebben aangemeerd in de schilderachtige Wadden haven van Den Oever.
Deze haven bevindt zich aan de buitenkant van de majestueuze afsluitdijk, en in de haven kan je met een beetje geluk zeehonden kunt spotten die vredig op de oevers liggen te rusten of rond zwemmen.
Helaas hebben we er vandaag nog geen kunnen zien, maar dat hoort bij het avontuur op zee!
De reis zelf was ongelooflijk kalm, in het begin was er slechts een lichte bries van misschien 1 Beaufort uit het zuid westen, waardoor we gedwongen waren om onze betrouwbare motor te gebruiken om vooruit te komen.
Gelukkig konden we voor het laatste stuk wel volop gebruikmaken van onze zeilen toen de wind was gedraaid naar het Noord Oosten 3 Beaufort, en voelden we ons één met de krachten van moeder natuur terwijl we over het glinsterende water zeilden.
Vlak voor de sluis hebben we echter onze zeilen netjes opgeborgen en zijn vervolgens behoedzaam verder gevaren door dit (indrukwekkende) bouwwerk, en hebben ons laten schuten wat ongeveer 45 minuten in beslag nam, waarna we verder voeren op de motor totdat we veilig en wel aangelegd waren in deze charmante buitenhaven.
Vertrek: 12:33, aankomst: 16:57
Afstand 12.2 nm / gemiddeld 4.2 kn / max 6.6 kn
Duur 4:23 uur, 3 uur motor, 4.23 uur gezeild
Wind ZW 1 / NW 3, temp 23C.
Havengeld: € 28,98
Bemanning: Ania & Menno
Makkum – Stavoren
Vandaag stond er wat meer wind en zou het iets koeler zijn, dus besloten we om een stukje te gaan zeilen.
Volgens https://waddenhavens.nl was Texel vol en Vlieland ook, maar op Terschelling waren nog ligplaatsen beschikbaar.
Echter, dan moesten we rond hoogwater bij Kornwerderzand vertrekken en zouden we pas rond 20:00 uur ’s avonds aankomen, wat ons deed besluiten om toch maar op het IJsselmeer te blijven en weer naar beneden te zakken.
Eigenlijk wilden we naar Enkhuizen, maar omdat de wind uit het zuidwesten kwam en het veel overstag gaan betekende, kwamen we uiteindelijk in Stavoren aan.
In het laatste half uur hadden we een stevige bries (een ‘dikke vier’) en dat maakte het heerlijk zeilen; echter was de rest van de trip iets minder spannend.
Helaas functioneert de windmeter opnieuw niet vanwege lege batterijen. Hoewel het display aangeeft dat ze opladen, zijn ze na ongeveer 24 uur toch weer leeg en is de verbinding met de ontvanger verbroken. We moeten hier dus een passende oplossing voor vinden.
Aangekomen in Stavoren, besloot Ania om een verfrissende duik te nemen in de haven en tegelijkertijd het log schoon te maken.
Deze werkte ook al niet meer, maar met een beetje nauwkeurig richten en zorgvuldig uit meten kon de logmeter worden gereinigd met behulp van de dekborstel.
Gelukkig lijkt het er nu op dat deze weer correcte snelheden door het water aangeeft.
Met veel dank! Dit is iets waar de schipper blij mee is!
En natuurlijk een fimpje van het zwemmen
Vertrek: 08:26, aankomst: 11:40
Afstand 12.73 nm / gemiddeld 3.5 kn / max 5.2 kn
Duur 3:14 uur, 0.5 uur motor, 2.44 uur gezeild
Wind W-ZW 3 a 4, temp 29C.
Havengeld: € 33,29
Bemanning: Ania & Menno
Hindeloopen – Makum
Vanochtend ging als eerste de windmeter weer op de mast.
Maar eerste de batterijen volgeladen weer terug gezet in de windmeter, en opnieuw met de ontvanger ge-paired.
Om half acht werd er al geklopt of we er klaar voor waren, nou dat waren we.
Binnen een paar minuten zat de windmeter weer op zijn plek, en kregen we ook weer de wind en richting door.
Daarna zijn we vetrokken vanaf Hindeloopen naar Makkum.
Het was een rustige reis, met een prachtige blauwe lucht, maar wel warm.
Vertrek: 08:26, aankomst: 11:40
Afstand 12.73 nm / gemiddeld 3.5 kn / max 5.2 kn
Duur 3:14 uur, 0.5 uur motor, 2.44 uur gezeild
Wind W-ZW 2, temp 27C.
Havengeld: € 30,70 (plus 10 euro borg voor de douche kaart)
Bemanning: Ania & Menno
Hindeloopen – Hindelopen
Vandaag zijn we niet naar een andere plaats gevaren, maar in zekere zin toch weer wel.
Raar maar waar hoe zit dat.
We zijn dus van onze ligplaats gevaren naar de Yachtservice & Refit.
Dit omdat onze windmeter nu al ruim een jaar geen data meer verzend, en ook niet meer draait (We hebben een draadloze B&G WS320).
Bij de Yacht service zijn ze ingesteld om snel met een hijskraan iemand naar boven te takelen, en de meter los te halen en naar beneden te brengen.
Ik had nieuwe (losse) lagertjes liggen en een nieuwe oplaadbare batterij gemaakt, zodat ik deze snel zou kunnen vervangen.
Echter door tegen slagen met ander werk op een boot liep het maar uit en uit.
Maar uiteindelijk konden we vlak voor sluitings tijd toch naar de kraan varen.
De windmeter was er binnen 10 minuten vanaf gehaald, met de kraan was dat een fluitje van een cent.
Het wisselen van de baterij was ook redelijk snel voor elkaar, echter het vervangen van de lagers wilde niet lukken door een inbus boutje wat niet los ging en dol draaide.
(Op internet staat een duidelijke beschrijving hoe je deze lagers los kan vervengane, voor bij alkaar nog geen 3 euro, echter je kan bij B&G ook de komplete module kopen, om die twee lagers te vervangen, alleen dan zijn de kosten ongeveer 90 euro, ik vond dat een belangrijk prijsverschil, voor mischien 5 minuten werk)
Maar door inovatief denken van de Yachtservice konden wij van hun een nieuw module met lager overnemen welke ze hadden liggen voor een andere klant, en s’avonds zou een bevriende collega hun voorzien van een nieuwe module, zodat wij en de andere klant tevreden zijn.
Wel liep het inmiddels tegen sluitingstijd (16:00) dus afgesproken dat ik sávonds e.e.a zou vervangen, en dat morgen ochtend als eerste de windmeter weer op de mast gezet zou worden, waarna wij onze reis konden vervolgen.
Eigenlijk na 15 minuten knutselen had ik het lager vervangen, de baterij vervangen en het geheel opnieuw ge-paired met de ontvanger, maar natuurlijk waren ze al naar huis.
Wel viel mij op dat het leek dat de beterij niet goed lade door de ingebouwde zonnepanelen.
Dus besloten om deze snachts even goed vol te laden met een losse lader, en dan morgen ochtend vroeg weer e.e.a in te bouwen, en verder zien.
Overdag dus wat door Hindeloopen gewandeld en hier nog wat foto’s van Hindeloopen zelf.
Vertrek: 15:20, aankomst: 15:32
Afstand 0.33 nm / gemiddeld 1.6 kn / max 3.1 kn
Duur 0:12 uur, 0.1 uur motor, 0.0 uur gezeild
Wind W-ZW 2, temp 23C.
Havengeld: € –,–
Bemanning: Ania & Menno
Stavoren – Hindelopen
Ah, wat een dag was dat! Onze zeiltocht van Stavoren naar Hindeloopen voelde als een klein avontuur op zich.
De lucht was strakblauw, zo helder dat je bijna vergat dat er ooit wolken bestonden. leen boven land zagen we de wolken.
De zon scheen fel, maar niet te heet, precies goed om je gezicht te laten tintelen van de warmte.
We vertrokken vroeg in de middag, toen de haven van Stavoren nog rustig was en de boten zachtjes wiegden op het water.
Met een lichte bries van windkracht 2, was het perfect zeilweer.
Niet te veel gedoe met de zeilen, maar genoeg om ons soepel door het water te laten glijden.
Het was een van die dagen waarop alles gewoon klopte.
De wind speelde zachtjes met de zeilen, en het water glinsterde als een tapijt van diamanten.
We konden de kustlijn van Friesland duidelijk zien, met zijn groene weiden en charmante huisjes die ons begroetten vanaf de oever.
Onderweg zagen we andere zeilers die net als wij genoten van de perfecte omstandigheden. (Er waren er ook bij die haast hadden dus de motor voluit bij hadden staan, maar dan moet je eigenlijk niet kiezen voor een zeilboot)
We zwaaiden naar elkaar, een gedeeld moment van vreugde en verbondenheid op het water.
Af en toe passeerden we een paar nieuwsgierige eenden die ons met hun vrolijke gekwaak leken aan te moedigen.
Toen we Hindeloopen naderden, voelde het alsof de tijd had stilgestaan. De oude stad met zijn schilderachtige straatjes en historische gebouwen leek ons welkom te heten.
We meerden aan in de haven en stapten aan wal, klaar om dit charmante plaatsje te verkennen.
Vertrek: 12:52, aankomst: 15:37
Afstand 6.5 nm / gemiddeld 2.38 kn / max 6,2 kn
Duur 2:46 uur, 0.2 uur motor, 2.2 uur gezeild
Wind W-ZW 2, temp 23C.
Havengeld: € 33,29
Bemanning: Ania & Menno
Een dagje in Stavoren of eigenlijk in Starum.
Wat een charmant stadje in Friesland, vol geschiedenis en prachtige uitzichten.
De Oude Haven van Stavoren is een absolute must-see.
Het is een pittoreske plek waar je kunt genieten van de aanblik van historische schepen en moderne jachten die zij aan zij liggen.
De sfeer is er altijd levendig, vooral in de zomermaanden wanneer de terrassen vol zitten met mensen die genieten van een drankje en een hapje.
Vandaag is het echter rustig in de Oude Haven.
Savonds werd het wel wat drukker.
Een bezoek aan Stavoren is niet compleet zonder een foto bij het standbeeld van het Vrouwtje van Stavoren.
**Het Vrouwtje van Stavoren**
Dit beeld vertelt het verhaal van een rijke, maar gierige weduwe die haar fortuin verloor door haar eigen hebzucht.
Het is een fascinerend stukje folklore dat je zeker moet leren kennen. (Iedereen weet wel een stukje van het verhaal iets met een ring die werd weggegooid in de Zuiderzee, en vis en graan maar hoe zit het nu echt, in Museum ’t Ponthús is een eigen zaal ingericht om het gehele verhaal te vertellen over het vrouwtje van Stavoren, heb je twee uurtjes over, dan is een bezoek aan het museum zeker de moeite waard)
**Ania 2024**
Het J.L. Hooglandgemaal
Dit gemaal is een indrukwekkend staaltje Nederlandse waterbouwkunde.
Het J.L. Hooglandgemaal is nog steeds in gebruik en speelt een cruciale rol in het beheer van het waterpeil in Friesland, en is al ruim voor Stavoren vanaf het IJselmeer te herkennen. Een rondleiding door het gemaal geeft je een kijkje in de geschiedenis en de werking van dit belangrijke bouwwerk.
Culinaire Verwennerij
Vergeet zeker niet te genieten van de lokale keuken.
Er zijn verschillende restaurants en cafés waar je kunt genieten van verse vis, traditionele Friese gerechten en andere lekkernijen.
Probeer zeker eens de lokale specialiteit, zoals gerookte paling of een heerlijk stuk Fryske dúmkes (Friese koekjes).
Wij houden het vandaag bij een Hollandse Nieuwe en een broodje Zalm en Paling, ook lekker.
De vuurtoren van Stavoren is een herkenningspunt.
Hoewel je de vuurtoren zelf niet kunt beklimmen, is het omliggende gebied perfect voor een wandeling maar je kan ook lekker fietsen langs de dijk naar de omliggende dorpjes.
Bij de vuurtoren heb je een prachtig uitzicht over het IJsselmeer en het is een geweldige plek om te genieten van een zonsondergang.
Aan de Oude Haven staat ook “De Visfontein”, ook wel “de Viskop” genoemd, dit is een opvallende bezienswaardigheid in de haven van Stavoren.
Het kunstwerk, gemaakt door kunstenaar Mark Dion, is een enorme vis van polyester met een open gesperde bek.
De fontein maakt deel uit van het 11Fountains project, een reeks van elf fonteinen langs de Friese kust. Elke fontein is uniek en vertelt een verhaal over de locatie waar deze staat.
De Visfontein in Stavoren symboliseert de band tussen de stad en de visserij.
Stavoren heeft een lange historie als havenstad en visserij heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in de lokale economie.
De fontein is een eerbetoon aan de vissers en de visserijtraditie van Stavoren.
Vertrek: –:–, aankomst: –:–
Afstand –.- nm / gemiddeld -.– kn / max -,- kn
Duur – uur, -.- uur motor, -.- uur gezeild
Wind ZW 4 a 5, temp 17C.
Havengeld: € 33,50 (per dag inclusief toeristen belasting)
Bemanning: Ania & Menno
Eerste reis van onze vakantie 2024
Zoals meestal het geval is is onze eerste reis van het jaar naar Stavoren!
We vertrokken om 12:46 uur van den Oever met een frisse bries uit het noordoosten, windkracht 3.
Het was een heerlijke dag om te gaan zeilen, met een strakgrijze hemel 😉 en een stabiele wind.
Terwijl we de Ijsselmeer opzeilden, konden we lekker met het grootzeil en fok varen.
De Liberdade gleed gemakkelijk over het water en we haalden topsnelheden tot 6.2 knopen.
Onze gemiddelde snelheid tijdens de tocht was 4.42 knopen.
Het was een ontspannen en rustige reis.
We genoten van het prachtige uitzicht over het Ijsselmeer, met de Friese kust in de verte.
De wind hield de gehele tocht aan en we kwamen zoals ongeveer gepland om 16:42 uur aan in Stavoren.
En zoals gewoonlijk liggen we in de marina aan de H steiger.
Vertrek: 12:46, aankomst: 16:42
Afstand 12.1 nm / gemiddeld 4.42 kn / max 6,2 kn
Duur 4 uur, 0.5 uur motor, 3.5 uur gezeild
Wind N-NE 3, temp 17C.
Havengeld: € 00,00 (Havenmeester is al vertrokken, dus morgen betalen)
Bemanning: Ania & Menno
Toiletgebouw – Boot
Vandaag een heel stuk afgelegd, niet varend of onder zeil, maar wandelend van het toiletgebouw naar de ligplaats van de boot