Vandaag zijn we niet naar een andere plaats gevaren, maar in zekere zin toch weer wel.
Raar maar waar hoe zit dat.
We zijn dus van onze ligplaats gevaren naar de Yachtservice & Refit.
Dit omdat onze windmeter nu al ruim een jaar geen data meer verzend, en ook niet meer draait (We hebben een draadloze B&G WS320).
Bij de Yacht service zijn ze ingesteld om snel met een hijskraan iemand naar boven te takelen, en de meter los te halen en naar beneden te brengen.
Ik had nieuwe (losse) lagertjes liggen en een nieuwe oplaadbare batterij gemaakt, zodat ik deze snel zou kunnen vervangen.
Echter door tegen slagen met ander werk op een boot liep het maar uit en uit.
Maar uiteindelijk konden we vlak voor sluitings tijd toch naar de kraan varen.
De windmeter was er binnen 10 minuten vanaf gehaald, met de kraan was dat een fluitje van een cent.
Het wisselen van de baterij was ook redelijk snel voor elkaar, echter het vervangen van de lagers wilde niet lukken door een inbus boutje wat niet los ging en dol draaide.
(Op internet staat een duidelijke beschrijving hoe je deze lagers los kan vervengane, voor bij alkaar nog geen 3 euro, echter je kan bij B&G ook de komplete module kopen, om die twee lagers te vervangen, alleen dan zijn de kosten ongeveer 90 euro, ik vond dat een belangrijk prijsverschil, voor mischien 5 minuten werk)
Maar door inovatief denken van de Yachtservice konden wij van hun een nieuw module met lager overnemen welke ze hadden liggen voor een andere klant, en s’avonds zou een bevriende collega hun voorzien van een nieuwe module, zodat wij en de andere klant tevreden zijn.
Wel liep het inmiddels tegen sluitingstijd (16:00) dus afgesproken dat ik sávonds e.e.a zou vervangen, en dat morgen ochtend als eerste de windmeter weer op de mast gezet zou worden, waarna wij onze reis konden vervolgen.
Eigenlijk na 15 minuten knutselen had ik het lager vervangen, de baterij vervangen en het geheel opnieuw ge-paired met de ontvanger, maar natuurlijk waren ze al naar huis.
Wel viel mij op dat het leek dat de beterij niet goed lade door de ingebouwde zonnepanelen.
Dus besloten om deze snachts even goed vol te laden met een losse lader, en dan morgen ochtend vroeg weer e.e.a in te bouwen, en verder zien.
Overdag dus wat door Hindeloopen gewandeld en hier nog wat foto’s van Hindeloopen zelf.
Vertrek: 15:20, aankomst: 15:32
Afstand 0.33 nm / gemiddeld 1.6 kn / max 3.1 kn
Duur 0:12 uur, 0.1 uur motor, 0.0 uur gezeild
Wind W-ZW 2, temp 23C.
Havengeld: € –,–
Bemanning: Ania & Menno